Michael Syrén, grävreporter på Expressen.

OLLE BENGTZON-priset 2021 går till Michael Syrén

Arwidssonstiftelsen journalistpris på 75 000 kronor till Olle Bengtzons minne går i år till Olle Bengtzons egen arbetsplats Expressen, och Michael Syréns granskning av vilka effekter de så kallade renovräkningarna kan få för vanliga hyresgäster.

– Det är en ära för mig att få ta emot Olle Bengtzon-priset, men också oerhört bra att Expressens granskningar får uppmärksamhet. Då kan vi fortsätta vårt arbete med undersökande journalistik. Priset blir ett kvitto på att man gjort rätt, säger Michael Syrén.

Juryn för Olle Bengtzon-priset har följt Michael Syréns artikelserie som visar hur ojämlika villkor tydliggörs på bostadsmarknaden, och imponeras av den pedagogiska ambitionen att förklara de ekonomiska och politiska strukturerna bakom.

Juryns motivering:

”Det här är kvällstidningsjournalistik när den är som allra bäst. Att Olle Bengtzons egen tidning nu plockar upp handsken och gör det vinnande jobbet gör oss extra glada. Ekonomireportern Michael Syrén väljer att gräva vidare i kända avslöjanden om renovräkning, på ett sätt som bara en bra kvällstidningsredaktion kan göra. Han frilägger nya lager, ställer fler frågor och kombinerar ekonomi- och bostadsfrågor på ett sätt som är angeläget för alla och det personliga tilltalet är både inkluderande och folkbildande. Det är inte självklart, ens för en redaktion med stora resurser, att gräva i det här området och vi hoppas att många runt om i landet låter sig inspireras av det stora genomslaget i denna pedagogiska och envisa granskning av vansinnet kring fastighetsbolagens miljardvinster.”

– Jag har under flera år gjort grävjobb om klasskillnaderna i Sverige – klasskillnader som också har ökat stort sedan 1990-talet. En orsak till det är bostäderna; villaägare och bostadsrättsägare har blivit allt rikare på grund av stigande fastighetspriser. Förlorarna, ekonomiskt, är de som bor i hyresrätter, säger Michael Syrén.

– Hyresbostäder, främst i de större städerna, har blivit en handelsvara. Fastighetsbolag och riskkapitalbolag köper bostadsområden, renoverar och chockhöjer hyrorna. Sedan säljer man fastigheterna vidare till ett annat bolag och gör i flera fall miljardvinster. Det är möjligt på grund av bristen på bostäder – främst i de större städerna. Jag ville se vilka personer och bolag som gör de här vinsterna, hur de tänker och agerar.

Olle Bengtzon var samhällsreporter på Expressen under1950–1980-talen. Hans artiklar som belyste stadsomvandling, bostadsbyggande och infrastrukturprojekt utifrån medborgarens perspektiv fick stort genomslag i debatten.

Olle Bengtzon-priset ges till en journalist, eller grupp som samarbetar journalistiskt, som i likhet med Olle Bengtzon beskrivit, granskat och ökat intresset hos allmänheten för samhällsbyggnad och dess konsekvenser. Prissumman är 75 000 kr och delas ut årligen.

Priset delades ut första gången 22 februari 2019, dagen Olle skulle fyllt 100 år.

Pristagaren utses av en jury som består av Sara Bengtzon, representant Olle Bengtzons familj, Kerstin Brunnberg, journalist, Kris Johnson-Jones, kommunikationschef Arwidssonstiftelsen, Jonas Nordling, chefredaktör Dagens Arena och Sara Meidell, kulturredaktör på Västerbottens-Kuriren och mottagare av Sveriges Arkitekters kritikerpris 2015.

Kontakt:

Michael Syrén tfn: 0702-611922, e-post: michael.syren@expressen.se

Christian Holmén, chef för grävgruppen på Expressen tfn: 070-6524501 e-post: christian.holmen@expressen.se

Kris Johnson-Jones, kommunikationschef Arwidssonstiftelsen

Tfn: 0709-86 61 71, e-post: kris.jones@arwidssonstiftelsen.se