Kan cykelparker främja barns rörelse i staden och säkerhet i trafiken? Det var frågan i centrum när Arwidssonstiftelsen i samarbete med Stockholms stad och trafikborgarråd Lars Strömgren (Mp) anordnade en hearing i Stadshuset med representanter från civilsamhället, akademin, cykelorganisationer och Stockholms stads trafikkontor för att gemensamt utforska idén om cykelparker: platser där barn och unga kan öva sig på att cykla i en trygg, säker och inspirerande miljö.

Anna König Jerlmyr, vd för Arwidssonstiftelsen, menade att mötet är ett viktigt första steg i att tillsammans utforska hur sådana platser skulle kunna utformas i Stockholm.

Trots att Sverige är ett av världens mest motionerande länder har 70–80 % av befolkningen en stillasittande livsstil, vilket ökar risken för framtida ohälsa, lyfte Per Nilsson, rektor på Gymnastik- och idrottshögskolan, som var med på hearingen. Ett aktivt liv är avgörande – inte bara för fysisk hälsa, utan även för motorik, självkänsla och inlärning.

Per Nilsson, rektor GIH, lyfte svenskarnas stillasittande livsstil som ett stort problem för framtida ohälsa.

Cykelparker kan erbjuda trygga och roliga miljöer där barn kan lära sig cykla, utveckla sin trafiksäkerhet och få positiva upplevelser kopplade till rörelse. Genom att utformas med inspiration från lekparker och forskning kan de också bli naturliga mötesplatser för människor i olika åldrar. 

Under hearingen diskuterades möjliga utformningar av cykelparker, inspirerade av både svenska och internationella exempel. Isabella Thöger från Cykelfrämjandet visade på flera lyckade internationella cykelparker, inte minst i Danmark, och Veronica Hejdelind, som genom åren arbetat mycket med stadsutveckling  – ofta med fokus på barn – tog upp Örebro som ett framgångsrikt exempel i Sverige där det finns flera cykelparker.

Cykelfrämjandet visade på flera inspirerande internationella och svenska exempel på cykelparker.

Karolina Skog, ny vd för Svensk Cykling, deltog också på hearingen.