Arwidssonstiftelsen donerar 200 000 kr till lokala verksamheter i Bohuslän

Arwidssonstiftelsen donerar 100 000 kr vardera till Strömstads museum och projektet Cirkuskvarnen. Donationen är ett uttryck för stiftelsens grundare Per Arwidssons varma känslor för sitt Bohuslän, där hans släkt har verkat i århundranden.

Per grundade tillsammans med sin livskamrat Birthe Arwidssonstiftelsen 2014. Stiftelsen är en fristående organisation med uppgift att utveckla och stärka samarbetet mellan stadsbyggnad, arkitektur, landskapsgestaltning, konst och humaniora. Den är en kunskapsplattform för samtal och kreativt tänkande kring hur vi formar miljöerna vi lever och verkar i och driver olika former av stadsutvecklingsprojekt med kommuner, näringsliv och civilsamhälle.

Donationen till Strömstads museum och projektet Cirkuskvarnen, på vardera 100 000 kr, är starten på ett samarbete med Thordénstiftelsen som sedan 1963 har utgjort ett viktigt stöd för det lokala förenings- och kulturlivet i Bohuslän. Förhoppningen är att de båda stiftelserna, utifrån sina respektive stadgar och visioner, kan verka tillsammans för att bidra till ett hållbart och livskraftigt Bohuslän idag och i framtiden. Arwidssonstiftelsen väljer i år att göra en donation för att stärka två projekt som erhållit bidrag från Thordénstiftelsen.

– Med Thordénstiftelsen lokala kännedom och etablerade arbete med sina stipendier känner vi oss trygga med att de verksamheter vi väljer att stödja med ett extra tillskott är bärkraftiga och kommer att göra skillnad för lokalsamhället, säger Per Arwidsson.

Per Arwidsson

– Min mamma växte upp i Uddevalla och min farfarsfar Hans startade sin affärsverksamhet i Strömstad. Själv växte jag upp i Hällevadsholm där min pappa drev lanthandeln Arwidssons. Mitt hjärta klappar starkt för de här platserna och jag vill gärna bidra till att de fortsätter att vara livskraftiga samhällen även i framtiden, säger Per Arwidsson.

Arwidssonstiftelsen och Thordénstiftelsens hjärtan klappar extra för Bohuslän. Nu har vi inlett en dialog om att kunna kroka arm för att utifrån våra respektive kunskaps- och intresseområden stärka det lokala närings- och föreningslivet i Bohusläns mindre orter och landsbygd.

Till hösten planerar vi att bjuda in till ett gemensamt seminarium med presentationer av internationella och nationella goda exempel och forskning för inspiration och ökad kunskap om hur man kan stödja en hållbar utveckling på landsbygden.

-Thordénstiftelsen välkomnar nya aktörer som arbetar i samma anda som vi själva, säger Marianne Thordén, vice ordförande i Thordénstiftelsen.

-Vi ser flera möjligheter med ett samarbete med Arwidssonstiftelsen. Två självständiga stiftelser som tillsammans vill bidra till utveckling i Bohuslän.

Per Arwidssons familjehistoria i Bohuslän:

Per Arwidssons morfar Gustaf Hammar bodde med familj i Uddevalla och grundade där i början av 1900-talet Gustaf Hammars advokatbyrå. Hammar investerade bland annat i den tidigare konsertlokalen och biografen på Kungsgatan i Uddevalla, en fastighet som Per fortfarande äger och som nu varit i familjens ägo i närmare 100 år. Pers farfarsfar Hans startade sin affärsverksamhet i Strömstad. 1860 köpte han mark i Hällevadsholm och startade lanthandeln Arwidsson. Per stod bakom disken i lanthandeln redan som fyraåring. Än idag bär ICA-butiken i Hällevadsholm familjens namn och Pers bror bor kvar i lägenheten ovanpå butiken.

Kontakt:

Kris Johnson-Jones, kommunikationsansvarig Arwidssonstiftelsen, e-post: kris.jones@arwidssonstiftelsen.se, tfn: 0709-856171

Veronica Hejdelind, verksamhetschef Arwidssonstiftelsen, e-post: veronica.hejdelind@arwidssonstiftelsen.se, tfn: 072-7112045